Nordisk mote med referanse til fortiden

Tisdag, 25 Oktober 2011 12:11

NFBstor

320165_159058017519109_102633853161526_301668_1186614597_n308935_159659310792313_102633853161526_303724_748435267_n321603_159059170852327_102633853161526_301685_463846882_n300389_162449430513301_102633853161526_313686_158772379_n

Årets Nordic Fashion Biennale ble avholdt for første gang i USA denne høsten. Her var alle de nordiske landene representert. Det viste seg at den nordiske moten er både kunstnerisk og har en klar referanse til vår kulturarv. Vi tok en prat med prosjektlederen for biennalen, Ilmur Dögg Gisladóttir.

Tekst: Annika Hagstrøm, Foto: Áslaug Íris Katrín Friðjónsdóttir, NFB

Biennalen fant sted på Nordic Heritage Museum i Seattle fra 30. september til 13. november. Den bestod av et symposium og utstillingen "Looking Back to Find our Future".

I 2009 ble biennalen etablert og holdt for første gang på det Nordiske huset på Island.

- Vi ønsket å skape en plattform for vestnordiske motedesignere og markedsføre deres skaperverk. Vi ønsket å fokusere på bakgrunnen til designerne, deres kulturarv, hvor de kommer fra og deres inspirasjon, uttalte Ilmur Dögg Gisladóttir, prosjektlederen for biennalen.

Etter den første biennalen besluttet arrangørene at den neste ikke skulle settes opp på Island, eller i de øvrige nordiske landene. Dette, påpekte Ilmur, var fordi det kan være vanskelig å fokusere på hva som er nordisk, når man er i Norden.

- Stemmen til det nordiske er mye sterkere når den er i en annen kontekst enn sin egen.

Konferansen, som ble arrangert i forbindelse med åpningen av utstillingen, var satt sammen av presentasjoner av og om designere, bærekraft og investorer. Den var internasjonal og flere representanter kom fra det amerikanske kunst- og motemiljøet. Gisladóttir understreket viktigheten av denne kombinasjonen.

- Det gav de nordiske designerne en mulighet til å møte viktige personer og knytte kontakter for fremtidige prosjekter og forretningsavtaler.

Utstillingen "Looking Back to Find our Future" var biennalens høydepunkt og ble kuratert av Hrafnhildur Arnardottir. Hun valgte designere ut i fra sin egen estetiske sans etter en rekke reiser i de nordiske landene.

- Kuratoren for dette arrangementet, valgte ut designere som var veldig kunstneriske, den nordiske designen er leken. De bruker sin kulturelle arv på forskjellige måter. Dette kan en se i håndverket og sammenhengen med materiale former. Det er som om de speiler naturen rundt seg.

Hun valgte, i samarbeid med the Nordic Heritage Museum, å vise frem moten på en annen måte enn den tradisjonelle visningsformen.

- Dette er som en kunstutstilling, vi ser på mote som en skulptur, vi har ikke catwalks, ikke showrooms, dette er ikke et forretningsarrangement, det er et kunstarrangement. 

Dette valget hadde stor innvirkning på utstillingen. Prosjektlederen forklarte at siden mote ofte er forbundet med forretninger, blir den ofte vist i et utstillingsvindu i butikker eller på catwalker, med et tykt lag av glamour. Dessuten er ofte hovedfokuset på salg. Ved å vise det som en kunstutstilling fjernet de dette aspektet og presenterte det som kunst.

- Motedesignere kan være veldig kunstneriske. Vi ønsket å ta mote ut av sin vanlige kontekst og gi designerne en mulighet til å utfolde seg individuelt og som kunstneriske designere.

Videre påpeker hun at det som binder mange av de nordiske motedesignerne sammen, er at de befinner seg i en gråsone mellom mote og kunst. De illustrerer, lager installasjoner, skulpturer, performance, video og musikk i tillegg, som danner et helhetlig kunstnerisk uttrykk.

- Det er virkelig fantastisk å se hvor talentfulle de er.

De nye kreasjonene ble blandet sammen med den eksisterende utstillingen i museet. Dette gjorde at publikum så sammenhengen mellom kulturarven til designerne og deres nye verk. Det er nettopp dette utstillingens tittel spiller på.

- Vi ser på den eldre utstillingen , vi ser på fortiden, men her finner vi også fremtiden med de moderne plaggene i mellom.

Referansen til fortiden er sterk. Gisladóttir påpekte at hver designer som medvirket er påvirket og inspirert av sin kulturarv og ressursene man har. Særlig ser man dette i material- og teknikkvalg. Ull er en av de største materialresurssene både på Island og Færøyene og strikking er en kjent teknikk.

- Hvorfor prøve å være som alle andre? Hvorfor ikke løfte fram sin bakgrunn og kulturelle arv. Det er den som gjør deg spesiell på den internasjonale motearenaen. Alle har silke, alle har de samme materialene som blir brukt i fabrikker. Kulturell arv kan være din ressurs, din metode og inspirasjon.

The Nordic Fashion Biennale fikk støtte fra kultur- og kunstprogrammet under modulen produksjonsvirksomhet.

Skriv en kommentar